[1] ترجمة الامام الحسن(ع)، ابن سعد، ص 154، تاریخ الطبری، ج 4، ص 441
[2] انساب الاشراف، ج 5، ص 214
[3] تاریخ الطبری، ج 4، ص 440، و نک: مبعوث الحسین، ص 98، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 22، انساب الاشراف، ج 5، ص
[4] انساب الاشراف، ج 5، ص 215
[5] تاریخ الطبری، ج 4، ص 441 - 442
[6] تاریخ الطبری، ج 4، ص 446
[7] همان، ج 4، ص 443
[8] همان، ج 4، ص 434 – 449
[9] الفتوح، ج 6، ص 1156. الفتوح، ج 5، ص 74، و نک: تاریخ الطبری، ج 4، ص 488
[10] تاریخ الطبری، ج 4، صص 471، 478، انساب الاشراف، ج 5، ص 212
[11] تاریخ الطبری، ج 4، ص 393، الفتوح، ج 5، صص 91، 92، 93
[12] الفتوح، ج 6، ص 99، معمولا بنی امیه و به تبع آنها آل زبیر از نسبت دادن کلمه «ترابیه »قصد تحقیر شیعه را داشتند.
[13] تاریخ الطبری، ج 4، ص 498، الفتوح، ج 6، ص 103
[14] الفتوح، ج 6، ص 105
[15] تاریخ الطبری، ج 4، ص 498
[16] الفتوح، ج 6، ص 103
[17] تاریخ الطبری، ج 4، ص 508
[18] همان، ج 4، ص 508، ابن اعثم، ج 6، ص 115
[19] بر طبق روایت ابن اعثم، ج 6، ص 139
[20] تاریخ الطبری، ج 4، ص 518
[21] الفتوح، ج 6، ص 146
[22] همان، ج 6، ص 146
[23] الفتوح، ج 6، ص 147، تاریخ الطبری، ج 4، ص 518
[24] همان، ج 6، ص 149
[25] تاریخ الطبری، ج 4، ص 524
[26] الفتوح، ج 6، ص 119
[27] همان، ج 6، ص 139
[28] همان، ج 6، صص 122، 123، از امام باقر(ع)نقل شده است: «اما اامان المختار لعمر بن سعد الا ان یحدث حدثا فانه کان یرید به اذا دخل الخلاء و احدث. . . »، تاریخ الطبری، ج 6، ص 343
[29] الفتوح، ج 6، ص 123
[30] تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 259
[31] تاریخ الطبری، ج 4، ص 53
[32] الفتوح، ج 6، ص 120
[33] همان، ج 4، صص 536، 537
[34] همان، ج 4، ص 542
[35] همان، ج 4، ص 542
[36] انساب الاشراف، ج 3، ص 282
[37] همان، ج 2، ص 283، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 250
[38] تاریخ الطبری، ج 4، ص 544، مروج الذهب، ج 3، ص 99، انساب الاشراف، ج 3، ص 285، ج 5، ص 231
[39] تاریخ الطبری، ج 4، ص 559