تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۹
طرح ملی ارتقای مهارت و هم‌افزایی ویژه مؤسسات خیریه و سمن‌های سراسر کشور از امروز ۳۰ مهرماه در کشور اجرا می‌شود.
طرح ملی ارتقای مهارت و هم‌افزایی مؤسسات خیریه اجرا می شود
به گزارش حدید نیوز، نشست رونمایی از طرح ملی ارتقای مهارت و هم‌افزایی ویژه مؤسسات خیریه و سمن‌ها امروز، ۳۰ مهرماه در محل مرکز خیر ماندگار وابسته به بنیاد خیریه راهبری آلا برگزار شد.

طرح ملی ارتقای مهارت و هم‌افزایی ویژه مؤسسات خیریه و سمن‌های سراسر کشور با اهدف ارتقای دانش تخصصی و مهارت‌های کاربردی فعالان مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد کشور طراحی شده است. در این طرح ملی مدرسان برتر کشور به سراسر استان‌های ایران سفر می‌کنند و این دوره آموزشی و مهارت‌افزایی را برگزار خواهند کرد.
 
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلا طی سخنانی بیان کرد: خدای متعال را شاکریم که توفیق داد پس از سالیان متمادی که بنیاد آلا و مجموعه خیر ماندگار تلاش کردند که مدیریت فضای خیر کشور را به سوی دانش‌بنیان‌ها سوق دهند، نهادهای دیگری نیز به این سو حرکت کردند و این دغدغه امروز در کشور ایجاد شده تا مؤسسات خیریه نیز در این مسیر گام بردارند‌.
 
وی افزود: ملت ایران همواره نشان داده‌اند که می‌توانند از جهت کارهای خیر سرآمد ملل جهان باشند. جای این موضوع در کشور خالی بود که بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که امور خیریه کشور را به صورت علمی مدیریت کنیم. مرکز خیر ماندگار امروز به صورت علمی و دقیق به این موضوع می‌پردازد و این فعالیت‌ها در استان‌های کشور نیز تداوم خواهد داشت.
 
دیانی گفت: در طول یک سال یعنی از امروز تا ۳۰ مهرماه سال ۱۴۰۴ تمام استان‌های کشور زیر بار آموزش قرار گرفته و کارگاه‌های مدنظر به صورت حضوری و مجازی در کشور برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان چنانچه در آزمون این کارگاه‌ها موفق شوند، مدرک‌ معتبر را از سوی بنیاد آلا دریافت خواهند کرد.
 
در ادامه، علیرضا آتشک، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات خیریه و مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری رعد الغدیر نیز در سخنانی گفت: دغدغه کار خیر قرن‌ها در ایران اسلامی وجود داشته است. حتماً آینده دنیا از سوی حلقه‌های میانی و مردم رقم خواهد خورد و توسعه سیاسی و اقتصادی در راستای توسعه اجتماعی ایجاد می‌شود. امروز در هندوستان حدود یک و نیم میلیون سازمان مردم‌نهاد فعالیت می‌کند. کار مشارکتی موجب توسعه فعالیت جمعی شده و این‌ توسعه نیز موجب اعتماد مردم می‌شود.
 
آتشک تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های خیرانه در کشور ما به صورت جهادی در جریان است و امروز حدود ۳۰ هزار سازمان مردم‌نهاد در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین، حدود ۸۰ درصد خدمات سازمان بهزیستی از سوی مراکز غیر دولتی انجام می‌شود. یکی از مهمترین نیازهای سازمان‌های مردم‌نهاد کشور تربیت نیروی انسانی است. دانشگاه‌های کشور باید برای تربیت مدیریت مؤسسات خیریه کرسی ویژه در نظر گیرند. 
 
وی تصریح کرد: کارگاه‌های مؤسسه خیر ماندگار و بیناد راهبری آلا از آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود تا ضمن تربیت مدیران امور خیریه برای کشور، زمینه برای مصرف صحیح کمک‌های مردمی فراهم شود. امیدواریم این مسیر به خوبی ادامه پیدا کرده و موجبات توسعه کشور فراهم شود.
 
در ادامه، رضا درمان، مدیرعامل مؤسسه ابتکار و توسعه نوید نیز در سخنانی بیان کرد: نکته مهمی که وجود دارد، این است که کاری که امروز انجام می‌شود، فقط آموزش نیست بلکه ترویج فرهنگ مهارت و آموختن در حوزه خیریه کشور است و باید بدانیم که رشد بهره‌وری نیز امروز از این مسیر حاصل می‌شود.
 
درمان با بیان اینکه باید به رشد کیفی سازمان‌های خیریه بپردازیم، گفت: مؤسسه خیریه ابتکار و توسعه نوید نیز تصمیم دارد تا از ایده‌های اثرگذار در حوزه خیریه کشور حمایت کرده و آن‌ها را توسعه دهد. پروژه امروز بنیاد آلا می‌تواند بانی ترویج تفکر تربیت نیرو در زمینه امور خیریه کشور باشد. امیدوارم که این پروژه یک ساله بتواند مبنا و آغازی برای طراحی طرح‌های عمیق‌تر در حوزه امور خیریه کشور باشد و تأثیرات آن به خوبی در جامعه لمس شود.
 
هم‌افزایی و شبکه‌سازی در حوزه خیریه
 
در ادامه، حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیر مرکز خیر ماندگار نیز در سخنانی گفت: امروز به شدت به مسئله هم‌افزایی و شبکه‌سازی در حوزه خیریه نیازمند هستیم‌. امروز شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری کنار این امر قرار گرفته و یکی از کارکردهای این پروژه کمک به موضوع شبکه‌سازی در امور خیریه و ایجاد نظام جامع ارجاع امر خیر در کشور خواهد بود.

ملانوری با بیان اینکه امروز مؤسسات خیریه و نهادهای دولتی در جایگاه مناسبی قرار ندارند‌، تصریح کرد: امروز تمامی امور خیریه و شبکه امر خیر در کشور باید کاملا شفاف‌سازی شده و بسترهای مبتنی بر دانش و فناوری در این زمینه ایجاد شود تا اعتماد مردم به این امور افزایش پیدا کند. در این دوره یک ساله ملی امیدواریم که این طرح به توسعه شبکه‌های نیکوکاری و زیرساخت‌های لازم برای ارجاع شفاف امر خیز به مردم کمک کند‌.
 
در ادامه، محمد طاهانژاد، مدیر آکادمی خیر ایران نیز در سخنانی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بحث توانمندسازی سازمان‌های خیریه در دستور کار آکادمی خیر ایران قرار گرفته است و طی هر هفته کارگاه ویژه و دورهمی مؤسسات خیریه در تهران برگزار می‌شود. امروز نیاز است تا در کنار تهران سایر استان‌ها نیز در این طرح‌ها شرکت داشته باشند.
 
وی بیان‌ کرد: در این طرح ارتقای مهارت و مهارت‌افزایی در استان‌ها در نظر گرفته شده و تعداد ۱۶ عنوان‌ کارگاه نیز به صورت حضوری و مجازی برای این دوره برگزار خواهد شد و در پایان نیز به شرکت‌کنندگان در طرح، مدرک معتبر اعطا می‌شود.
 
نقش مشارکت‌های مردمی در حاکمیت مطلوب 
 
در ادامه، محسن ولیئی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و مدیرعامل مجمع خیرین کشور نیز در سخنانی بیان کرد: نقش مشارکت‌های مردمی در حاکمیت مطلوب بسیار برجسته‌ است و تشکل‌های مردم‌نهاد تاثیر زیادی در جامعه داشته و در انجام امور مختلف به کمک دولت می‌آیند. امروز نهادهای مختلفی پروانه فعالیت برای مؤسسات مردمی صادر می‌کنند که این موضوع باعث افزایش مشارکت مردم در امر حاکمیت است. رویکرد دولت چهاردهم نیز تشکل‌محور است و تعدادی از نمایندگان تشکل‌ها در کارگروه‌های انتصابات دولت مشاهده می‌شوند.
 
ولیئی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده در سازمان امور اجتماعی کشور ۱۱ هزار مؤسسه مردمی در ۱۴ عنوان برنامه فعالیت می‌کنند که امور خیریه مهمترین این برنامه‌هاست. تلاش دولت در حمایت‌های مختلف مالی، آموزشی و معنوی از مؤسسات امور خیریه و تشکل‌های مردمی است. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته تعداد ۱۲ هزار تشکل حائز شرایط هستند که می‌توانند با دولت مشارکت کرده و زمینه شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی را فراهم کنند. امروز دقیقا می‌توان گفت که در کدام استان چه تعداد تشکل مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که تشکل‌های مردمی همواره نیازمند آموزش هستند که باید در این زمینه برنامه ویژه درنظر گرفته شود.
 
ولیئی اظهار کرد: طرح ارتقای مهارت‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد از سوی بنیاد راهبری آلا امسال و سال آینده در تمامی کشور اجرا می‌شود که امیدواریم این روند به خوبی در کشور تداوم داشته و بتوانیم تشکل‌های مردمی را در تمامی ایام سال مورد آموزش قرار دهیم تا بتوانند بهترین روش‌ها را برای بهره‌وری بیشتر در امور خیریه و افزایش اعتماد مردم به کار گیرند.
انتهای پیام
http://hadidnews.com/vdcjyvet.uqehazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما