دزدی رفتن، به تنهایی بهتر است یا دو نفری؟
استفتاء
دزدی هستم متدین. میخواستم ببینم از نظر شرعى، تنهایى به دزدى رفتن بهتر است یا دو نفرى؟
فتوا
بنا به صلاحدید علمای بزرگوار حنفی، دو نفرى بهتر است. به این ترتیب، حد شرعى یعنى بریدن دست، منتفى مىشود و به سى ضربه شلاق یا كمتر تقلیل مىیابد.
البته همكارى دو دزد محترم باید به این شكل باشد كه یكى درب منزل را باز كند و وارد خانه شود و اسباب و وسائل را تا درب خانه بیاورد. و دزد دوم هم بیرون منزل بایستد و دستش را دراز كند و اثاث را بردارد و ببرد.
در اینجا نیز چون اصل «كار را كه كرد، آن كه تمام كرد» محقق نشده، حد جارى نمىشود.
منبع فتوا
اذا نقب اللص البیت فدخل و اخذ المال فتاوله آخر خارج البیت على النقب او على الباب، فلایجب القطع علیهما. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج ۵، ص ۱۹۳
فكل من اتى فعلا حراما لا حد فیه … فان على الحاكم ان یعزره. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج ۵، ص ۳۹۷
و قد اشترط بعض الائمه ان لا یزید التعزیر بالضرب على الثلاثین سوطا. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج ۵، ص ۳۹۸
رابطه با همجنس، خیلی هم بد نیست
استفتاء
رابطه با همجنس چه حكمى دارد؟
فتوا
آه از این حسرت و حرمان كه به پیرى رخ داد! این عمل شریف كه در لسان قوم به «شیرین كارى» از آن یاد مىشود، بنا بر نظر علماى احناف، گناه و زیانی كمتر از زنا دارد و حد شرعى بر فرد جاری نمی شود. فقط قاضى مىتواند كمتر از سى ضربه شلاق بزند. آن هم امید است كه با وساطت اهل دل و گذشت قاضى كه خود از دلسوختگان است، مورد اغماض قرار گیرد؛ مخصوصا شخصیتهاى برجسته و بزرگانی که سالها در مدارس ما سینه به حصیر مالیده اند، باید از تخفیف ویژه برخوردار باشند.
منبع فتوا
عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج ۵
ص ۱۳۹: ضرره (اللواط) اخف منه (الزنا) و جنایته اقل من جنایته.
ص ۱۴۱: لا حد فى اللواط و لكن یجب التعزیر.
ص ۳۹۹: لا یجوز للحاكم ان یزید فى العزیر … على الثلاثین سوطا.
ص ۳۹۷: و تجوز فیه (التعزیر) الشفاعة و العفو.
ص ۳۹۷: تعزیر ذوى الهیئات اخف.
حکم جگر سوز
استفتاء
چهار زن دارم و از هر كدام، سه چهار فرزند. مدتى پیش فریب خوردم و زنایى كردم. امیدوارم خداوند بر عفو و بخشش حكم فرماید. شما چه حكم مىفرمایید؟
فتوا
ازدواجت باطل، همسرانت بر تو حرام، و ارتباط با آنها در حكم زنا است. این هم حكم ما. جگرت حال آمد؟
منبع فتوا
من زنى فسد النكاح بینه و بین زوجته. و اذا زنت الزوجة، فسد النكاح بینها و بین زوجها. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج ۵، ص ۱۳۷
زنها باید مو و صورت خود را از زنان دیگر بپوشانند.
به نوشته روزنامه الحیات، شیخ عبدالرحمن البرّاك استاد سابق عقیده اسلامى در دانشگاه امام محمد بن سعود در ریاض، معتقد است كه باید زنان صورت و گردن خود را در مدارس و اجتماعات عروسى و محافل زنانه آشكار نكنند. باز گذاشتن صورت و مو در مجالس كوچك كه فقط نزدیكان زن حضور دارند، جایز است.
این مفتى سعودى، مخالفان فتواى خود را تكفیر كرده و چندى پیش از محاكم قضایى خواسته بود كسانى را كه «اختلاط زن و مرد بدون كشیده شدن به حرام» را جایز مىدانند، به اتهام ارتداد محاكمه نمایند.
وى در واكنش به جنجال گستردهاى كه به خاطر فتواهاى او در سطح رسانه ها به وجود آمده، روزنامه نگاران را سربازان شیطان خواند و گفت: روزنامه نگاران به حكم پوشش راضى نیستند و مردم را بر ضد آن مىشورانند.
برخى با انتقاد از شیخ برّاك، سخنان او را نوعى تنگ نظرى دانسته و فتواهاى او را ادعاى بدون دلیل خواندهاند.
شیخ عیسى الغیث، قاضى دادگاه جزائى ریاض در مصاحبه با روزنامه الحیات، به شیخ برّاك انتقاد كرد و گفت: ما نباید به همدیگر تهمت بزنیم و و مردم را علیه یكدیگر تحریك كنیم؛ بلكه باید نسبت به دیگران حسن ظنّ داشته باشیم، هر چند كه با نظرات ما مخالف باشند.
شیخ الغیث افزود: در برهه اخیر شاهد هستیم كه برخى افراد به راحتى تهمتهایى چون كفر، نفاق، ارتداد، بدعت، فسق و شبههافكنى را به دیگران نسبت مىدهند. به این افراد باید آگاهى داد كه این روش، روشى خطرساز و حرام است و پیامدهاى خطرناك دنیایى و آخرتى دارد.
خریدن خیار توسط زنان ممنوع است
برخى احكام القاعده كه بیشتر به یك شوخى مىماند، هر روز شكل جدیدى به خود مىگیرد تا عرصه را بر مسلمانان به ویژه زنان مسلمان تنگتر كند. این بار القاعده بر روى مسائل جنسیتى دست گذاشته و استفاده از هر نماد مذكر را براى زنان ممنوع كرده است.
روزنامه «دیلى تلگراف» چاپ لندن نوشت: خرید خیار براى زنان عراقى ممنوع شد. این حكم توسط یك مفتى وابسته به القاعده صادر شده و زنان را از خریدن خیار منع كرده و علت این حكم را شكل خاص و مردانه خیار دانسته است!
در آوریل سال ۲۰۰۷ نیز خبرنگار آسوشیتد پرس گزارش داد: شبكه القاعده در شهر بعقوبه عراق، قرار گرفتن گوجه فرنگى در كنار خیار را ممنوع كرده و میوه فروشان ملزم شده اند این دستور را اجرا نمایند.
چکاندن یک قطره شیر در بینی هم موجب محرمیت می شود
استفتاء
بیست سال پیش با دختر خاله خود ازدواج كردم و اكنون چهار فرزند دارم. به تازگى متوجه شدم در دوران كودكى، بینى دختر خاله ام كیپ مىشود و به رسم سنت قدیمى، مادرم قطره اى از شیر خود را در بینى او مىچكاند. آیا این مسأله در روابط زناشویى ما مشكلى ایجاد مىكند؟
فتوا
بنا بر نظر فقهای حنفی، خاك بر سرت شده است و دودمانت بر باد. همان یك قطره باعث محرمیت شما شده و تو و دختر خاله ات، خواهر و برادر رضاعى هستید و نمىتوانید روابط زناشویى داشته باشید.
منبع فتوا
فاذا وصل اللبن الى الجوف بالصب فى الخلق او بالصب فى الانف ترتب علیه التحریم، سواء كان قلیلا او كثیرا.
عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج ۴، ص ۲۵۴
حجاب فقط برای همسران پیامبر بود
حكم حجاب صرفا براى همسران رسول خدا صلى الله علیه و آله نازل شده است.
سایت خبرى ایلاف با درج فتوایى از «احمد بن قاسم بن احمد بن وافدیه الغامدى» مفتى جوان عربستان، در محافل دینى عربستان جنجال به پا كرد.
او در فتواهاى خود گفته است كه آیه وجوب حجاب، صرفا براى حفظ شان مادران مومنین (همسران پیامبر) نازل شده و براى مسلمانان عمومیت ندارد.
الغامدى در دفاع از نظرات خود مىگوید: در آغاز صدور هر فتوا، با مخالفتهایى مواجه مىشوم؛ اما مخالفان من پس از آن كه در عمق نظرات من فكر مىكنند، متوجه مىشوند كه فتوا دقیقا منطبق بر موازین شریعت و سنت رسول خدا است. و این پدیده موجب مىشود كه من در عزم خود بیش از گذشته راسخ شوم.
او نظرات برخى از شخصیتهاى اسلامى درباره فتواهاى خود را بىارزش دانسته و آنان را به تعمق بیشتر در قرآن فرا خوانده است.
الغامدى داراى دكتراى افتخارى از یكى از دانشگاههاى آمریكا و مدرك دكترا از دانشگاه ملك عبدالعزیز جده مىباشد و ناظر فنى پخش برنامههاى مذهبى در یكى از كانالهاى مذهبى در بوركینافاسو است و سمتهاى مهمى در اداره كل امر به معروف و نهى از منكر عربستان دارد.
خریدن گوجه فرنگی که حرام است
"جرج طرابیشی" اندیشمند سرشناس جهان عرب در جدید ترین کتاب خود تحت عنوان "از نهضت تا ارتداد" بسیاری از عقاید و اندیشه های منحرف وهابیت را مورد انتقاد قرار داده است.
وی در این کتاب ۱۹۲ صفحه ای خود، ضمن مطرح کردن برخی انحرافات فکری وهابیت، برای مثال به تحریم خوردن گوجه فرهنگی توسط مفتی های وهابی و فلسفه این تحریم از دیدگاه آنان را بیان کرده است.
وی در این باره می نویسد: جهل و نادانی آنان مسأله ای تازه نیست. در کتب تاریخی وجود دارد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش کاشت گوجه فرهنگی در بلاد شام به شدت افزایش یافت. مردم بلاد شام علاقه بسیار زیادی به گوجه فرهنگی نداشتند زیرا می گفتند "گوجه فرهنگی یکی از سبزیجات است، پس چرا باید رنگ آن قرمز باشد بنابراین احتمال دارد محصولی خراب باشد.
"جرج طرابیشی" در ادامه می نویسد: آنان در همان زمان گوجه فرهنگی را "میوه شیطانی" نامیدند. این موضوع که به گوش مفتی وهابیون عربستان سعودی در آن زمان رسید، وی خوردن آن را حرام اعلام کرد.
این اندیشمند سرشناس عرب همچنین نوشت: وهابیون در داستانی مشابه، فتوایی در مورد دوچرخه صادر کرده اند. ابتدای تولید شدن دوچرخه در جهان، مفتی های وهابی آن را "اسب شیطان" نامیدند و بر همین اساس استفاده از دوچرخه و سوار شدن بر آن را حرام اعلام کردند.
فلسفه تحریم سوار شدن دوچرخه توسط مفتی های وهابی، سطح فرهنگ آنان بود که نمی توانستند درک کنند که چگونه چنین وسیله ای بر روی دو چرخ راه می رود! آنان معتقد بودند که شیطان باعث حرکت دوچرخه است از همین رو وسیله ای حرام به شمار می رود. http://hadidnews.com/vdcdjz0s.yt0zs6a22y.html
hadidnews.com/vdcdjz0s.yt0zs6a22y.html