به گزارش حدید نیوز، رژیم صهیونیستی از بدو ایجاد دو راهبرد مهم برای سیطره در فلسطین اشغالی را پیش گرفت. ابتدا بیرون راندن فلسطینیان از این سرزمین و سپس از بین بردن ماهیت فلسطین برای ایجاد یک سرزمین یهودی. اما در ادوار مختلف تاریخ این دو پروژه نه تنها با شکست مواجه شده است بلکه حالا در محیط بین الملل نیز دیده میشود پس از عملیات 7 اکتبر پرچم فلسطین به یک نماد برای مقابله با سیاستهای غرب و رژیم صهیونیستی بدل شده است.
اعتراضات دانشجویان کشورهای غربی حاوی یک تفکر اعتراضی نسبت به سیاستهای غرب نیز هست. حمایت از رژیم صهیونیستی که به عنوان یک نیروی غربی در خاورمیانه جانمایی شده است، نیز بر همین اساس انجام میگیرد اما اینکه از لحاظ فکری و عقیدتی در خود غرب نسبت به این سیاست منتقدان سرسختی از نسل نو بوجود آمدهاند حاوی نکات ویژهای در خصوص تغییرات فکری و نظری در بخش مبنایی سیاسی اجتماعی است.
در خود فلسطینان نیز موضوع هویت فلسطینی هر روز پررنگتر از گذشته نمود مییابد. در گذشته افرادی مانند «محمود درویش» شاعر و فعال سیاسی فلسطینیتبار در سرودههای خود بر پرورش و ریشهدار بودن هویت فلسطینی تاکید داشتند و این موضوع در ادبیات مقاومت فلسطینیان نیز به شدت رسوخ کرده است.
«محمود درویش» که اشعارش حاوی مضامین عاشقانه و وطندوستی است با در هم آمیختن این دو موضوع هویت و آرمان فلسطین را محلی از وفاق و انسجام فلسطینیان در جای جای جهان توصیف میکند.
وی در یکی از اشعارش در این باره بیان میکند: «تو فلسطینی هستی و فلسطینی خواهی ماند. ما فضا را با سرودههایمان خواهیم شکافت و باروری را در بذر خفته خواهیم نشاند، تو همواره نخلی خواهی بود در دل که در برابر توفان خم نمیشود و به ضربههای تبر بیاعتناست. چشمانت فلسطینیست، خال گونههایت، فلسطینیست، نام تو فلسطینیست، اندیشه تو فلسطینیست، پوشش تو، فلسطینیست واژههای تو، صدای تو؛ فلسطینی زندگی میکنی و فلسطینی خواهی مرد.»
هویت فلسطین و آرمان آن برای رهایی و آزادی دو عنصر پررنگ در این اشعار است که امروزه با نگاهی به دیدگاهها و رفتارشناسی فلسطینیان بسیار ریشهدار تر و هر روز پررنگتر از گذشته در فعل و انفعالات فلسطین اشغالی نمود دارد.
یکی از ویژگیهای عجیب فلسطینیان که همواره آنان را با توجه به زخمهای مهلک زنده نگه داشته است، احیا و سرپا شدنهای سریع و پی در پی است. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی سعی کرده با ابزار ترور و تهدید گروههای جهادی فلسطینی را از بین ببرد اما این گروهها ققنوسوار هر دوره به صورت بالندهتری رشد کردهاند.
«راشد الغنوشی» رهبر اسلامگرایان تونس با اشاره به همین ویژگی احیای سریع فلسطینیان بیان میکند: «احساس ملی فلسطینی از خلال مصیبتها و تنگناها و رنجها که فلسطینیهای آواره در همه جا به آنها دست به گریبان بودند، نشات گرفت. عملیات چریکی موفقیتآمیز «فتح» و جوانان آن که علیه موجودیت صهیونیستی انجام دادند، نقش بسزایی در برانگیختن و تحریک احساس ملی نزد آوارگان ایفا کرد.»
وی میافزاید: «گلولههای شلیک شده از تفنگهای جوانان چریک احساسات غنوده و خفته ملی را بیدار کرد و بزودی آن احساسات پیرامون هدف مشخصی، یعنی آزادسازی میهن غصب شده و برقراری دولت فلسطین تبلور یافت.»
«حسین جابری انصاری» دیپلمات و کارشناس حوزه فلسطین در این رابطه بیان میکند: «سرزمین یک ملتی اشغال شده. آن ملت کوچانده شدند به اجبار، میلیونها فلسطینیای که در کشورهای عربی و کل جهان زندگی میکنند و در جهان پخش شدند. این یک بعد انسانی است که میلیونها انسان هنوز مشتاقند به سرزمینشان برگردند.هنوز آن نسل اولی که از فلسطین کوچانده شدند، یکی یکی دارند فوت میکنند ولی کلیدهای خانههای خودشان را دارند و همیشه مسئله بازگشت یک مسئله اساسی است. یکی از دلایلی که این مسئله ادامه پیدا کرده همین آرمان بازگشت است که در نسل جدید هم باقی مانده است.»
وی میافزاید: «یکی از مباحثی که باعث شده رژیم صهیونیستی نتوانستهاند این بحران را حل کنند، یک فلسطینیی است که در یوم النکبه در سال 1948 از خاک فلسطین کوچانده شدند و حالا جمعیت آنان بعد از سالها به 4 میلیون نفر رسیده است اما این آوارگان فلسطینی هنوز سودای حضور در کشور خود را دارند و آرمان فلسطین در آنها زنده است.»
پروژه ملتزدای و استقرار قومیت جدید مسئلهای غریبی در تاریخ بشریت نیست. کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا که حامی صهیونیستها هستند خود با همین پروژه شکل گرفتند و به تدریج آمریکای آزاد با نسلکشی سرخپوستها شکل گرفت!
کشورهایی مثل آمریکا خود نیز به همین روش تشکیل شدهاند و برای اسرائیل هم در چنین قرنی که رسانهها در جای جای جهان وجود دارند، همین نسخه را پیچیدهاند.
از پس همین آرمان فلسطین بعد از مدتها بود که عملیات «طوفان الاقصی» انجام شد. زنده و جلوهدار بودن آرمان فلسطینیان در فردی چون «یحیی السنوار» که هر روز پس از شهادت وی اخبار و اطلاعات عجیبی از نوع مبارزات رهبر سابق حماس منتشر میشود،به وضوح قابل مشاهده است.
اخیرا گزارش شده که سنوار در حالی به شهادت رسیده است که سه روز غذا نخورده بوده است. این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی در عملیات روانی مختلف مطرح میکرد که وی در جای امنی در تونلهای حماس مخفی شده است اما اتفاقات مختلف نشان میدهد سنوار در این مدت در بطن مبارزه با صهیونیستها شرکت کرده و حماس را فرماندهی میکرده است.
در جیب السنوار یک بسته آدامس یافت شده است که با توجه به همین اخبار نشان میدهد وی با همین موضوع برای از دست نرفتن توان خود اقدام میکرده است. نوع مواجهه و لحظات آخر مبارزه وی که فردی استوار و مستحکم در حد یک قهرمان را نشان میدهد، نشان از فردی ندارد که سه روز غذایی نخورده است.
سنوار به خوبی نشان داد که آرمان فلسطین تا چه میزان در نسلهای مختلف و پی در پی فلسطینیان زنده و بالنده است.
حالا در شمال غزه دولت نتانیاهو با اجرای طرح موسوم به ژنرالها در پی غیر مسکونی کردن دائمی این ناحیه، گرسنگی دادن به ساکنان آن و اجبارشان به ترک همیشگی زادگاهشان است.
اسرائیل از این رهگذر میخواهد با روند تجدید قوای حماس در شمال غزه مقابله کرده و با از بین بردن زیستگاه انسانی و نابودی اکوسیستم، حماس را به زانو در بیاورد اما مردم غزه با شعار «ذلت نمیپذیریم» با وجود گرسنگی استحکام خود را نشان میدهند؛ مردمی که حالا هر کدامشان یکی از نزدیکان خود را در این جنگ از دست دادهاند.